Kiinan muurilla

Vierailu Kiinan muurilla on ollut jo vuosia yksi matkakohde bucket listallani. En tiedä olisiko se päivä vieläkään koittanut, jos ei siskoni olisi ostanut näitä lippuja lentodiilin nettisivuilta. Lennot maksoivat ainoastaan 295€ edes-takaisin. Päälimmäisenä tavoitteenamme reissulla oli vierailla Kiinan muurilla, joka on yksi maailman seitsemästä ihmeestä.

Varasimme hotellimme vastaanotosta yksityisen kuljettajan viemään meidät päiväretkelle Kiinan muurille. Halusimme näin välttää kaikki turhat turistirysät sekä ryhmässä liikkumiset.  Emme halunneet mennä Pekingiä lähinnä oleville kiinan muurin katselupaikoille, Badalingiin tai Mutianyuniin, (2 tuntia keskustasta) vaan valitsimme kohteeksi pitemmällä olevan Jinshanlingin. Netistä löytyvien tekstien mukaan tämä on vielä muita kohteita rauhallisempi ja enimmäkseen paikallisten turistien vierailupaikka.

Maksoimme yksityisestä kuljetuksesta 200€. Toki olisimme voineet saada kuljetuksen halvemmallakin kadulta, mutta todennäköisesti tuohon olisi kulunut paljon enemmän aikaa sekä vaivaa. Olimme myös lukeneet tarinoita, joissa kuljettaja oli jättänyt matkustajat muurille. Siitä syystä päätimme säästää kaiken ylimääräisen päänvaivan ja maksimoida lyhyen matkamme ajankäytön. Silloin kun kuljettaja on hotellin suosittelema ja tilaama, voi luottaa siihen, että auto odottaa sinua ihan varmasti siellä muurilla. Lisäksi voit itse päättää aikataulun. Yksi hyvä takuu on myös se, että matka maksetaan vasta matkan päättyessä hotellilla suoraan kuljettajalle.

Lähdimme aikaisin kello 5.30 aamulla ajamaan kohti muuria, jonne arviomme saapuvamme  7.45 (matkaa 125km). Eväät ja vesipullot reppuihin pakattuna hyppäsimme hotellin pihalla jo odottavan kuljettajamme kyytiin.
Aamulla kaupunki näytti ihanan rauhalliselta, mutta ei kuitenkaan täysin kuolleelta. Tuskin tämä miljoonakaupunki koskaan täysin nukkuukaan. Suuntasimme moottoritielle ja auringon säteet alkoivat pikkuhiljaa pilkottaa taivaanrannalta ja toivoimme, että ehtisimme muurille ennen suuria ihmismassoja.

Saavuimme Jinshanlingin pääsisäänkäynnille kello 8.00 ja maksoimme (9,30€ ) sisäänpääsymaksun. Parkkipaikalla oli jo muutamia autoja ja porukkaa näytti saapuvan kokoajan lisää. Nopeuttaaksemme matkaa päätimme ottaa juuri aukeavan köysiradan ylös, (cableway) joka maksoi puolestaan 5,70€ henkilö. Hyppäsimme pieneen kaksipaikkaiseen, köyttä pitkin ylös nousevaan tinapurkkiin/vaunuun, joka tuntui huojuvan jokaisesta tuulen henkäyksestä. Matka tuntui kestävän ikuisuuden, noin 17 minuuttia, mutta niinhän sitä sanotaan että odottavan aika on pitkä. Tämä vanha sanonta lienee totta tässäkin tapauksessa.

Ylös saavuttua aukesi upea näkymä vuoristoon. Niin pitkälle, kun vain silmä kantaa näkyi Kiinan muurin (the  Great Wall) mutkittelevan molempiin suuntiin. Se näytti siltä kuin esihistoriallinen lohikäärme uinuisi levollisesti heinikossa.
Toista se on ollut aikoinaan noin 2000 vuotta sitten, kun tätä  21 000km pitkää muuria on aloitettu rakentamaan.
Pistää todellakin miettimään miten tuo kaikki on saatu yli 2000 vuotta sitten rakennettua?
Kiinan muurin viralliseksi ilmoitettu pituus on 8 851,8km. Arvioon kuuluu rakennetun muurin lisäski myös taisteluhautoja sekä luonnollisia esteitä, kuten vuoria, järviä ja jokia. Varsinaisen muuri on arvioitu yli 6 200 kilometrin mittaiseksi.  Tosin arkeologisten mittausten mukaan muurin on 21 196 kilometriä. Käytettiin noista mitä tahansa mittaa, on kyseessä erittäin massiivinen rakennelma.

Aamun ensimmäiset tunnit saimme nautti aivan rauhassa, kävellä muurin jyrkkiä portaita ja tutustua vartiotorneihin joissa aikoinaan vartijat ovat viettäneet päiväkausia aikaansa.
Muurilta aukeaa kyllä hieno maisema ympäröivään luontoon. Onhan se rakennettu nimeomaan sitä varten, että sieltä käsin voidaan suojella maata pohjoisilta hyökkäyksiltä.

Paikalla kannattaa ehdottomasti viettää useampi tunti. Itse suosittelisin jopa pientä kävelyretkeä, jolloin pääsee ehkä vielä enemmän entisaikaisiin tunnelmiin. Kävelyretkistä löytyy hyvin tietoa esim. Beijing Hikersien sivuilta. (http://www.beijinghikers.com/hike-in-beijing/great-wall-hikes/)
Meidän osalta tuo kävelyretki ei ollut tällä kertaa kovin montaa kilometriä, sillä mukanamme oli paljon kuvauskalustoa.
Vauhtia ei kuitenkaan retkeltämme puuttunut, sillä kuvasimme muurilla juoksu videota. Siinä kuvausten lumossa tulee helposti juostua aika monta 100m spurttia.

Jumppakaverien Kiinan muurin treenivinkki on  8 x 100m spurtti reippaalla vauhdilla. Tämä on hyvää vaihtelua muuten tasaiseen tallusteluun. Muurilla juostessa on kuitenkin hyvä muistaa, että maasto on erittäin epätasaista kohdittain. Mikäli Kiinan muurilla juoksu kiinnostaa enemmänkin, niin muurilla järjestetään vuosittain täysipitkä maratoni: The Great Marathon.

Tämä Unsecon maailmanperintökohde on ehdottomasti näkemisen arvoinen.